Blandrasavel.

Förstår mig inte på folk som upptäcker att deras tik löper, och verkar fatta ett beslut över en natt att avla på hunden. En vanlig ursäkt är dessutom "att jag vill föra generna efter Fido vidare". Såg en tjej som hade en en blandning på två raser, ville ha en valp efter sin tik och valde en hane med betydligt mycket fler raser i sig. Hur tänker man då? Hur stora är oddsen att den valpen får sin mammas ras egenskaper? Eller folk som annonserar ut att dom vill para sin chihuahua med nån hund. Nakenhund, mops men pincher går också bra. Bra, genomtänkt avel! 

Jag skulle aldrig stötta blandras aveln, skulle aldrig gå och köpa en valp från en blandras uppfödare bara för att ägaren tyckte hennes söta rottweiler skulle få fina valpar med grannens amstaff som är så bra med barn. Kolla på blocket eller andra omplacerings sidor, hur många blandraser finns det inte? Som dessutom ligger ute för en billig peng, för mer kan man inte ta för en blandras. Impulsköp, nån sitter och skrollar på blocket efter en ny soffa, kommer över en annons på en billig, jätte söt liten valp. Köper, och sen ligger hunden ute igen efter ett år för att det istället har blivit en jobbig, trotsig stor hund eller folk som köper för att det är billigt och sen i framtiden kanske står där med en fet veterinär kostnad som inte kan betalas. 

Vill bara påpeka att jag är emot blandrasaveln men inte blandrashundar i sig. Dom är lika mycket värda precis som vilken hund som helst. Har själv Tyson som är blandras och jag älskar han av heeeela mitt matte-hjärta. Han köptes dock som omplacering och inte ifrån en blandras uppfödare.

Det borde bli avels stopp, det väller av blandras hundar på annonsidorna och ändå avlas det så otroligt mycket fortfarande. Inte konstigt att friska hundar avlivas när det pågår sån massavel. Sorligt! 


/ Irriterad och arg Sandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0